خرید ژنراتور در بوشهر

ژنراتور برق چیست و نگهداری آن چگونه است ؟

 

ژنراتور برق وسیله ای است که انرژی مکانیکی از یک منبع خارجی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

این موضوع مهم است که بدانید، ژنراتور انرژی الکتریکی را ایجاد نمی کند، بلکه بوسیله نیروی مکانیکی که به آن اعمال می شود، بار های الکتریکی موجود در سیم پیچ آن را به حرکت در آورده و به اصطلاح برق تولید می کند.

با ما همراه باشید با سری مقاله ژنراتور چیست

اجزاء اصلی موتور برق

خرید ژنراتور در بوشهر

موتور

موتور، منبع اصلی ایجاد انرژی مکانیکی مورد نیاز ژنراتور است. سایز موتور کاملا” به حداکثر توان الکتریکی تولید شده توسط ژنراتور بستگی دارد. فاکتور های زیاد و مهمی در انتخاب سایز موتور برای یک ژنراتور وجود دارد و باید تولید کننده همه آن ها را در اختیار سازنده ژنراتور قرار دهد.

نوع سوخت مصرفی : موتور ژنراتور ها از انواع مختلفی از سوخت ها جهت عملکرد استفاده می کنند از جمله بنزین، دیزل ( گازوئیل )، پروپان ( در حالت گاز یا مایع ) و یا گاز طبیعی. به طور کلی معمولا” موتور های کوچک از نوع بنزینی بوده و موتور های بزرگ از نوع دیزلی ( گازوئیلی )، پروپان یا گاز طبیعی. برخی از ژنراتور ها توانایی استفاده دوگانه از گازوئیل و گاز طبیعی را دارند.

دینام ژنراتور

از تعدادی قطعه ثابت و نیز متحرک ساخته شده است که در یک محفظه جای گرفته اند. ارتباط اتوماتیک بین این قطعات منجر به حرکت نسبی بین میدان مغناطیسی و الکتریکی موجود می گردد . این اقدام منجر به تولید برق می گردد . این قطعه در حقیقت قلب ژنراتور می باشد که نوع آن می تواند تعیین کننده نوع مولد الکتریکی نیز باشد . بطور مثال برای تولید توان بالا از نوعی مولد الکتریکی موسوم به القایی استفاده می گردد. دینام بخشی است که نحوه عملکرد دستگاه را تعیین می نماید.

خرید ژنراتور در بوشهر

سیستم سوخت رسانی

معمولا” مخزن سوخت، ظرفیت کافی برای عملکرد مداوم موتور برق تا 6 الی 8 ساعت را داراست .

اجزاء اصلی سیستم سوخت به شکل زیر است :

لوله اتصال مخزن به موتور : لوله ای است که از مخزن به موتور و بلاعکس از موتور به مخزن قرار گرفته است.

لوله تهویه مخزن : که وظیفه جلوگیری از افزایش فشار یا منقبض شدن مخزن سوخت هنگام سوخت گیری و یا مصرف آن را داراست.

کانکشن جریان بیش از اندازه از مخزن تا لوله مکش : وظیفه آن جلوگیری از ریختن سوخت روی ژنراتور هنگام سوخت گیری است.

فیلتر آب و ذرات : در برخی از موتور برق های پیشرفته جهت جلوگیری از آسیب به موتور و سایر قسمت های آن در اثر ورود ذرات به غیر از سوخت وجود دارد.

انژکتور : در موتور برق های انرژکتوری وظیفه توزیع مناسب سوخت درون سیلندر ها را بر عهده دارد.

 

رگولاتور ولتاژ ژنراتور

این قطعه وظیفه تنظیم ولتاژ خروجی را داراست

 

سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده : عملکرد مداوم موتور برق باعث گرم شدن اجزاء آن به خصوص موتور می شود، لذا ضروری است که تهویه مناسب در آن صورت گیرد.

گاهی اوقات از آب برای خنک کردن ژنراتور استفاده می شود که البته معمولا” کاربرد آن را در ژنراتور های بزرگ بالای 2250 کیلووات مشاهده می کنیم. گاهی اوقات از هیدروژن نیز جهت خنک کردن موتور استفاده می شود چرا که توانایی جذب گرمای بالایی دارد که آن نیز برای ژنراتور های بزرگ با برج خنک کننده کاربرد دارد. اما برای موتور برق های کوچک مورد استفاده در منازل غالبا” موتور از نوع هواخنک است. هوا از نظر توان خنک کنندگی به خوبی آب یا هیدروژن عمل نمی کند و به همین خاطر است که توصیه می شود از موتور برق بیش از 4-5 ساعت مدوام کار کشیده نشود چرا که موتور آن به شدت داغ کرده و طول عمر آن کاهش می یابد.

 

باطری ژنراتور

استارت کار مولد الکتریکی از طریق باطری صورت می گیرد، بنابراین ضروری است که باطری همواره شارژ گردد. این کار باید با دقت بالا و متناسب با ولتاژ ژنراتور صورت پذیرد. پایین بودن عقربه ولتاژ نشان دهنده شارژ کامل باطریها می باشد و نیز بالا بودن عقربه سبب کاهش عمر باتری می گردد. شارژرهای این سیستم ها معمولا از جنس فولاد ساخته می شوند که از مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و نیز خوردگی برخوردار هستند. میزان شارژ باطری با ولتاژ خروجی دستگاه در ارتباط مستقیم می باشد.

 

سیستم روغنکاری

از آنجایی که موتور برق دارای اجزاء متحرک است که از جمله مهم ترین آن ها سیلندر هاست، باید از روغن جهت روانکاری آن استفاده شود. موتور برق ها دارای دو نوع روغن جدا و سوخت روغن بنزین هستند که در نوع اول مخزن روغن به شکل جداگانه قرار داشته و باید پیش از هربار استفاده درجه و مقدار آن چک شود. و در نوع دوم ترکیب سوخت و روغن به شکل همزمان به موتور برق افزوده می شود که مقدار و درصد هریک باید از روی کاتالوگ محصول مطالعه شود.

نکته: دقت کنید که اگر مقدار روغن به درستی پیش از استفاده چک نشود، ممکن است آسیب جبران ناپذیری به موتور وارد کند.

 

کنترل پنل ژنراتور

بخشهای کنترلی ژنراتور شامل ولتاژ، جریان و نیز فرکانس و همچنین کنترل بخش موتور از قبیل کنترل میزان سرعت، فشار روغن، میزان حرارت از این بخش کنترل و مدیریت می شود. کلید راه اندازی و خاموش کردن مولد الکتریکی نیز در این پنل قرار گرفته است. در برخی از موتورها با امکان برنامه ریزی زمانی، عمل خاموش و یا روشن شدن مولد الکتریکی را می توان بصورت اتوماتیک از قبل برنامه ریزی نمود. این موضوع از طریق کنترل موتور سوئیچ مدیریت می شود.

 برای دریافت مشاوره رایگان با ما در تماس باشید ….
4 2 نظر
رتبه مقاله
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه
فهرست